DEL I.
ALLMÄNNA VILLKOR FÖR KONSUMENTER
Säljare:
Företagsnamn: Swift Deal s.r.o
Registrerat kontor: Pri Rajcianke 49 01001 Zilina
ID: 53092511
Formulär för rättigheter: Spol. Ltd
Registrerat: Handelsregistret vid distriktsdomstolen i Zilina, sektion: Sro, fil nr 74840 / L.
E-postadress: info@fantverk.se
Webbplats: hanstad.se
(nedan kallad ”säljaren”).
Tillsynsmyndighet:
Slovakiska handelsinspektionen (SOI)
Inledning
Dessa allmänna villkor (nedan kallade ”konsumentvillkor”) beskriver säljarens och köparen-konsumentens (även kallad ”köpare” eller ”kund”) rättigheter och skyldigheter enligt köpeavtalet.Säljarens butik.
Artikel I.
Allmänna bestämmelser
1.1. Köpare i den mening som avses i denna DEL I. Affärsvillkor för konsumenter: konsumenten.
1.2. I enlighet med dessa konsumentvillkor gäller enligt § 2 a) i lag nr 250/2007 om konsumentskydd att en fysisk person som inte agerar inom ramen för sin affärsverksamhet, anställning eller sitt yrke när han eller hon ingår och genomför ett avtal.
1.3. För att ingå ett köpeavtal och för att senare uppfylla sina rättigheter och skyldigheter ska köparen, i egenskap av konsument, tillhandahålla följande personuppgifter i enlighet med tillämplig lag: namn, efternamn, postadress och faktureringsadress, mobiltelefonnummer, e-postkontakt .
1.4. Affärsvillkoren för konsumenter är en integrerad del av köpeavtalet. Om säljaren och köparen ingår ett skriftligt köpeavtal där de kommer överens om andra villkor än dessa villkor för konsumenter ska deras avtalsförhållande tolkas i enlighet med det skriftliga köpeavtalet.
Artikel II
Slutande av köpekontraktet
2.1. Köpeavtalet ska ingås genom en bindande bekräftelse eller acceptans av köparens förslag att ingå köpeavtalet från säljaren i form av en ifylld och skickad beställning med betalningsskyldighet på säljarens webbplats (nedan kallad beställning).
2.2. Säljaren ska acceptera erbjudandet bindande senast inom 14 arbetsdagar efter det att beställningen skickats till köparen. Bindande acceptans av erbjudandet sker genom att ett e-postmeddelande om godkännande av beställningen skickas till köparens e-postadress som denne uppgav när beställningen slutfördes. Säljaren godkänner beställningen först efter att ha kontrollerat att varorna är tillgängliga, att priserna är giltiga och att leveransdatumet för de varor som köparen har begärt är korrekt. Det bindande godkännandet av det förslag som skickas via e-post ska markeras som ”orderbekräftelse”.
2.3. Det e-postmeddelande som säljaren skickar till köparens e-postadress efter det att beställningen skickats och som är märkt som ”orderbekräftelse”, ”ordergodkännande”, ”förslag till ändring av beställning” etc. ska inte ha någon effekt på det bindande godtagandet av förslaget, dvs. ingåendet av köpeavtalet, utan ska endast vara av informativ karaktär. Om säljaren skickar ett förslag till ändring av beställningen till köparen innan avtalet ingås, dvs. innan det bindande godkännandet av förslaget skickas, kan köpeavtalet endast ingås i enlighet med detta förslag om köparen godkänner det ändrade förslaget.
2.4. Bindande godkännande av förslaget eller beställningen innehåller information om: specifikation av varor som är föremål för försäljningsavtalet, pris för varor och/eller andra tjänster, leveranstid för varor, plats där varor ska levereras, pris, villkor, sätt och datum för leverans av varor osv.
Artikel III.
Säljarens rättigheter och skyldigheter
3.1. Säljaren är särskilt skyldig att
I. efter det att avtalet har ingåtts, dvs. efter det att beställningen har accepterats bindande, att leverera varorna till köparen i den överenskomna kvantiteten, kvaliteten och tiden samt att packa dem eller utrusta dem för transport på det sätt som krävs för att bevara och skydda dem.
ii. se till att varorna i fråga överensstämmer med Slovakiens tillämpliga lagstiftning
iii. att till köparen överlämna (i elektronisk eller fysisk form) alla dokument som är nödvändiga för övertagande och användning av varorna och andra dokument som krävs enligt gällande rättsliga bestämmelser (instruktioner på slovakiska, skattedokument).
3.2. Säljaren har rätt till att köparen betalar köpeskillingen för de beställda varorna på ett korrekt sätt och i rätt tid.
3.3. När varorna hämtas personligen har säljaren rätt att kontrollera identiteten på köparen eller den person som är behörig att hämta varorna, eller att skicka ett bekräftelsemail som accepterar beställningen för att identifiera den, dvs. om varorna faktiskt har överlämnats på distans till den person som ingått köpeavtalet.
Artikel IV.
Köparens rättigheter och skyldigheter
4.1. Köparen är särskilt skyldig att
I. betala säljaren den överenskomna köpeskillingen, inklusive kostnaderna för leverans av varor,
ii. ta emot de beställda eller betalda varorna.
iii. bekräfta mottagandet av varorna med sin egen eller den av honom bemyndigade personens underskrift.
4.2. Köparen har rätt att leverera varorna i den kvantitet, kvalitet, på det datum och på den plats som parterna kommit överens om i det bindande godkännandet av beställningen.
Artikel V.
Leverans- och betalningsvillkor
5.1. Säljaren ska erbjuda varorna i enlighet med de prover, kataloger, typblad och provböcker som tillhandahålls och som finns på webbplatsen för säljarens e-butik.
5.2 Säljaren förbinder sig att leverera de varor som är föremål för det ingångna avtalet inom 30 arbetsdagar med hjälp av en transportör. Varor som finns i lager överlämnas i allmänhet till transportören inom 2 arbetsdagar och levereras sedan till köparen inom 2 arbetsdagar. Vid oförutsedda omständigheter eller tekniska komplikationer kan leveranstiden förlängas. Säljaren är skyldig att omedelbart informera köparen via e-post, telefon eller SMS.
5.3 Köparen är skyldig att ta emot varorna på den plats som anges i köparens beställning, om inte parterna kommer överens om något annat. Om köparen inte tar emot varorna inom tre arbetsdagar efter utgången av den period som anges i det ingångna köpekontraktet utan att i förväg skriftligen frånträda kontraktet, har säljaren rätt att kräva ersättning för den uppkomna skadan med ett belopp som motsvarar de faktiska kostnaderna för det misslyckade leveransförsöket, i enlighet med avsnitt 420 i civillagen. Efter utgången av 3 arbetsdagar från den dag då köparen var skyldig att ta emot varorna har säljaren rätt att frånträda köpeavtalet och sälja varorna till en tredje part. Om kunden inte tar emot varorna vid den första leveransen, trots att han eller hon bevisligen har informerats i förväg om plats och tid, och begär omleverans av varorna, är kunden skyldig att betala kostnaderna för omleverans av varorna, utöver kostnaden för varorna och porto, genom betalning via banköverföring i förväg.
5.4 Om säljaren ordnar transport av varorna till köparen till den plats som köparen anger i köpeavtalet, och köparen bevisligen har informerats om plats och tid i förväg, är köparen skyldig att personligen ta emot varorna eller att se till att varorna övertas av en person som köparen har bemyndigat att ta emot de varor som avses i köpeavtalet i sin frånvaro och att underteckna ett protokoll över leverans och överlämnande av varorna. Den tredje part som är behörig att ta emot de varor som avses i köpeavtalet ska vara skyldig att ge säljaren eller transportören ett skriftligt tillstånd. Varorna ska anses ha godkänts i den mening som avses i punkt 10.2 i dessa konsumentvillkor.
5.5 Köparen ska i närvaro av transportören inspektera varorna och deras emballage omedelbart efter leverans. Om köparen upptäcker att varan eller varans förpackning är mekaniskt skadad är han skyldig att meddela transportören detta. Om köparen upptäcker skador på varorna eller deras emballage vid mottagandet ska köparen omedelbart efter mottagandet av varorna göra en anteckning om omfattningen och arten av skadan på varorna (skadeanmälan), vars riktighet ska bekräftas av transportören. På grundval av det protokoll som på detta sätt upprättats och överlämnats till säljaren kan säljaren, efter att ha avslutat skadehändelsen med transportören, ge en rabatt på varorna, reparera skadan och, om varorna har irreparabla fel, leverera nya varor till köparen, eller fortsätta på något annat lagligt sätt.
5.6 Om säljaren inte levererar varorna inom den period som anges i 5.2 i konsumentvillkoren har köparen rätt att frånträda köpeavtalet och säljaren är skyldig att återbetala det köpeskilling som redan betalats till köparen.
5.7 Köpeskillingen kan betalas av köparen på det sätt som valts i beställningen bland följande alternativ: Betalning genom banköverföring eller insättning på säljarens konto, kontant vid leverans eller med kreditkort.
5.8. Om köparen inte tar över varorna i enlighet med punkt 5.3 i dessa villkor för konsumenter har säljaren rätt att av köparen kräva en lagringsavgift på 5,- euro per lagringsdag, om inget annat avtalats. Detta påverkar inte säljarens rätt att kräva ersättning från köparen för skador som orsakats av köparens dröjsmål med att ta över varorna i enlighet med punkt 5.3 i dessa konsumentvillkor.
5.9 Köparen får endast betala för Varorna på det sätt som Säljaren tillåter, dvs. betalning vid leverans, betalning med banköverföring och betalning med kort.
Artikel VI.
Inköpspris
6.1 Köparen är skyldig att betala säljaren köpeskillingen för de varor som överenskommits i köpeavtalet, inklusive kostnaden för leverans av varorna (nedan kallad ”köpeskillingen”) i form av en banköverföring eller insättning till säljarens konto, kontant betalning, kontant vid leverans på platsen för leverans av varorna eller med kreditkort, enligt vad som anges i det bindande godkännandet av beställningen.
6.2 Om köparen betalar köpeskillingen till säljaren genom banköverföring eller insättning på säljarens konto ska betalningsdatumet vara det datum då hela köpeskillingen har krediterats på säljarens konto.
6.3 Köparen är skyldig att betala köpeskillingen för de beställda varorna inom den tid som anges i det ingångna köpeavtalet, dock senast vid leverans av varorna.
6.4 Om köparen betalar säljaren köpeskillingen för de varor som beställts enligt det ingångna köpeavtalet kan köparen häva köpeavtalet och kräva återbetalning av köpeskillingen endast i enlighet med tillämplig lagstiftning i Slovakien.
Artikel VII.
Förvärv av äganderätten och överföring av risken för skador på varorna.
7.1 Äganderätten till de beställda varorna övergår till köparen när de accepteras på den leveransplats som anges i köparens beställning.
7.2. Risken för skador på de varor som är föremål för det ingångna köpeavtalet övergår till köparen vid den tidpunkt då han tar över varorna från säljaren eller en person som han har bemyndigat.
Artikel VIII.
Klagomålsförfarandet (ansvar för fel, garanti, krav)
8.1 Säljaren är ansvarig för defekter i varorna och köparen är skyldig att omedelbart lämna in ett krav till säljaren i enlighet med dessa kravregler.
8.2 Dessa konsumentvillkor ska tillämpas på hanteringen av reklamationer.
8.3 Dessa regler för klagomål ska tillämpas på Varor som är föremål för ett avtal som ingåtts genom e-handel på Säljarens e-handelswebbplats.
8.4 Under garantiperioden har köparen rätt att få felet avhjälpt utan kostnad mot uppvisande av varorna, inklusive tillbehör, dokumentation och instruktioner, tillsammans med garantibeviset eller inköpsbeviset.
8.5 Reklamationer ska hanteras av säljaren inom arbetsdagar per telefon eller skriftligen. Köparen är skyldig att specificera felens typ och omfattning i e-postmeddelandet. Reklamationsförfarandet för varor som objektivt sett kan levereras till säljaren börjar den dag då alla följande villkor är uppfyllda:
i. tillhandahållande av information för att göra en ansökan,
ii. Leverans av de varor som det görs invändningar mot,
iii. leverans av inköpsbeviset.
Om köparen levererar varorna med post rekommenderar säljaren att paketet försäkras tillsammans med varorna. Varor som skickas vid leverans accepteras inte av säljaren. Säljaren rekommenderar att varorna förpackas på lämpligt sätt för att förhindra skador under transporten.Det är också reklamationsförfarandet som inleds när reklamationen inleds.
8.6 Köparen kan lämna in en fordran på någon av Säljarens lokaler där fordran kan accepteras med avseende på de sålda varorna eller hos en utsedd person. Den utsedda personen får lösa reklamationen endast genom att överlämna den reparerade produkten, annars ska reklamationen vidarebefordras till säljaren för reglering. En anställd som är behörig att hantera klagomål ska vara närvarande på anläggningen och tillsammans med den utsedda personen under kontorstid.
8.7 Säljaren eller den utsedda personen ska ge köparen en bekräftelse på anspråket i form av ett e-postmeddelande eller i annan skriftlig form, där köparen är skyldig att exakt identifiera varans fel. Säljaren är skyldig att informera köparen om dennes rättigheter enligt § 622 och § 623 i civillagen. Om anspråket framställs genom fjärrkommunikation är säljaren skyldig att omedelbart överlämna bekräftelsen av anspråket till köparen; om det inte är möjligt att överlämna bekräftelsen omedelbart ska den överlämnas utan onödigt dröjsmål, dock senast tillsammans med beviset för anspråket; bekräftelsen av anspråket behöver inte överlämnas om köparen har möjlighet att bevisa anspråket på annat sätt.
8.8 På grundval av köparens beslut om vilken av sina rättigheter enligt 622 § och 623 § i civillagen som han eller hon utövar, är säljaren eller en utsedd person skyldig att bestämma hur fordran ska hanteras i enlighet med § 2.2 a i civillagen. m) i lagen (genom att överlämna de reparerade varorna, ersätta varorna, återbetala varornas inköpspris, betala en skälig rabatt på varornas pris, en skriftlig uppmaning att överta prestationen eller ett motiverat avslag på denna) omedelbart, i mer komplicerade fall senast inom tre arbetsdagar från dagen för anspråket, i motiverade fall, särskilt om en komplicerad teknisk bedömning av varornas skick krävs, senast inom 30 dagar från dagen för anspråket. När metoden för hantering av klagomålet har fastställts ska klagomålet hanteras omedelbart; i motiverade fall får klagomålet också hanteras senare; hanteringen av klagomålet får dock inte ta längre tid än 30 dagar från dagen för klagomålet. Efter utgången av tidsfristen för behandling av klagomålet har köparen rätt att frånträda avtalet eller att få varan utbytt mot en ny vara. Säljaren ska informera köparen om att reklamationsförfarandet har avslutats och om resultatet av reklamationen i en form som parterna kommit överens om (t.ex. via e-post eller rekommenderat brev) och köparen ska få reklamationsrapporten tillsammans med varorna. Om köparen har gjort en reklamation inom de första 12 månaderna efter det att köpekontraktet ingåtts får säljaren endast avslå reklamationen på grundval av en professionell bedömning (nedan kallad ”professionell bedömning av varorna”). Oavsett resultatet av den professionella bedömningen får säljaren inte kräva att köparen betalar kostnaderna för den professionella bedömningen av varorna eller andra kostnader i samband med den professionella bedömningen av varorna. Säljaren ska förse köparen med en kopia av den yrkesmässiga bedömning som motiverar avslaget på anspråket inom 14 dagar från dagen för anspråket.
8.9 Om köparen har gjort en reklamation för varor efter 12 månader från det att köpekontraktet ingåtts och säljaren har avvisat den, är den person som har avgjort reklamationen skyldig att i dokumentet om reklamationsreglering ange till vem köparen kan skicka varorna för professionell bedömning. Om köparen skickar varorna för expertbedömning till den utsedda person som anges i dokumentet om reklamationen, ska kostnaderna för expertbedömning av varorna, liksom alla andra relaterade kostnader som rimligen uppkommit, bäras av säljaren oavsett resultatet av expertbedömningen. Om köparen bevisar säljarens ansvar för det påstådda felet på varan genom expertbedömning, får köparen göra anspråket gällande på nytt; garantitiden ska inte löpa ut under expertbedömningen av varan. Säljaren är skyldig att ersätta köparen inom 14 dagar från och med dagen för det återkrävda kravet för alla kostnader som uppstått för expertbedömningen av varorna, samt alla relaterade kostnader som rimligen uppstått. Det nya påståendet kan inte avvisas.
8.10 I synnerhet har köparen inte rätt att kräva en garanti från säljaren:
1. underlåtenhet att uppvisa betalningsbevis, följesedel eller garantikort och tillbehör till varorna,
2. varornas garantiperiod löper ut,
3. mekanisk skada på varorna som orsakats av köparen,
4. användning av varorna under förhållanden som strider mot varornas bruksanvisningar,
5. felaktig hantering, användning eller försummelse av varorna,
6. Otillbörlig manipulering av varorna av en obehörig person,
7. normalt slitage av varorna (eller någon del av dem) som orsakats av användningen av varorna.
8.11. Säljaren är skyldig att hantera klagomålet och avsluta klagomålsförfarandet på något av följande sätt:
1. genom att överlämna de reparerade varorna,
2. genom att ersätta varorna,
3. Återbetalning av varornas inköpspris (återbetalning möjlig på samma sätt som
på samma sätt som betalningen gjordes)
4. genom betalning av en rimlig rabatt på varans pris,
5. en skriftlig uppmaning att ta emot den prestation som säljaren har angett,
6. Ett motiverat avslag på en fordran på varor.
8.12. Säljaren är skyldig att utfärda en bekräftelse till köparen när ett anspråk görs. Om anspråket framställs genom fjärrkommunikation är säljaren skyldig att omedelbart överlämna bekräftelsen på anspråket till köparen.Om det inte är möjligt att överlämna bekräftelsen omedelbart ska den överlämnas utan onödigt dröjsmål, dock senast tillsammans med beviset på anspråket.Bekräftelsen på anspråket behöver inte överlämnas om köparen har möjlighet att bevisa anspråket på annat sätt. Säljaren är skyldig att utfärda ett skriftligt bevis på klagomålet senast inom 30 dagar från datumet för klagomålet.
8.13. Garantiperioden ska vara 24 månader (om inte en annan garantiperiod anges för särskilda fall) och ska börja löpa från det datum då köparen tar emot varorna.
8.14. Garantiperioden ska förlängas med den period under vilken köparen inte har kunnat använda varorna på grund av garantireparationen av varorna.
8.15. Om varorna ersätts med nya varor ska garantitiden börja löpa på nytt från och med mottagandet av de nya varorna, men endast för de nya varorna. I detta fall kommer köparen att få ett kvitto på de utbytta varorna.
8.16. Garantireparationer är kostnadsfria om ett garantianspråk har uppstått.
8.17. Om det finns ett fel som kan avhjälpas har köparen rätt att få det avhjälpt utan kostnad, i tid och på ett korrekt sätt. Säljaren är skyldig att avhjälpa felet utan onödigt dröjsmål.
8.18. Köparen kan, i stället för att avhjälpa felet, kräva utbyte av varorna eller, om felet endast gäller en del av varorna, utbyte av denna del. Säljaren får reglera kravet på detta sätt endast om det inte medför oproportionerligt stora kostnader i förhållande till varans pris eller felets allvarlighetsgrad.
8.19. Säljaren får alltid ersätta den defekta varan med en felfri sådan i stället för att avlägsna felet, om detta inte orsakar köparen allvarlig olägenhet.
8.20. Om varan har ett fel som inte kan avhjälpas och som förhindrar att varan används på ett korrekt sätt som en icke defekt vara, har köparen rätt att få varan ersatt eller att häva avtalet. Samma rätt ska gälla för köparen om bristerna kan avhjälpas, men om köparen inte kan använda varorna på ett korrekt sätt på grund av att felet återkommer efter reparation eller på grund av ett större antal fel.
8.21. Vid andra irreparabla fel har köparen rätt till en rimlig rabatt på varans pris.
8.22. Reklamationshantering gäller endast fel och brister som beskrivs av köparen i reklamationsformuläret.
8.23. Om säljaren behandlar reklamationen genom att avvisa den med motivering och köparen anser att felet i varan fortfarande finns kvar och inte har åtgärdats, kan köparen utöva sin rätt att få felet i varan åtgärdat genom domstolarna.
8.24. Det är inte möjligt att byta ut varan mot en annan om storlek, form, typ etc. inte passar köparen.
8.25. Protokollet för klagomål kan laddas ner här .
Artikel IX
Integritet
9.1. Säljaren har vidtagit lämpliga tekniska, organisatoriska och personella åtgärder i enlighet med det sätt på vilket personuppgifterna behandlas, särskilt med hänsyn till de tillämpliga tekniska medlen, sekretessen och vikten av de personuppgifter som behandlas samt omfattningen av eventuella risker. 18/2018 Coll. om skydd av personuppgifter och AVG-förordningarna enligt de regler som anges på sidan Integritetspolicy.
Artikel X.
Ångerrätt från köpeavtalet
10.1. Köparen har rätt att frånträda det ingångna köpeavtalet inom 14 dagar utan att ange skäl enligt de villkor som regleras i lag nr 102/2014 Coll. om konsumentskydd vid försäljning av varor eller tillhandahållande av tjänster som grundar sig på ett distansavtal eller ett avtal utanför affärslokaler som ingåtts av säljaren och om ändring av vissa lagar (nedan kallad ”konsumentskydd vid försäljning av varor”) ). Inom denna period ska köparen ha rätt att packa upp och testa varorna på ett sätt som liknar ett vanligt köp i en klassisk butik. Användning av varorna och efterföljande återlämnande till säljaren kan inte betraktas som provning. även innan ångerfristen har löpt ut.
10.2. Ångerfristen löper ut efter 14 dagar från den dag då varorna mottogs. Varorna ska anses ha godkänts.
– när köparen eller en av denne utsedd tredje part tar över varorna, eller
– när köparen eller en av denne utsedd tredje part tar över de senast levererade varorna (om varor som köparen beställt i en beställning levereras separat), eller
– när köparen eller en av denne utsedd tredje part tar över den sista delen eller biten (om varorna består av flera delar eller bitar), eller
– När köparen eller en tredje part som utsetts av köparen tar över de första levererade varorna (om varorna levereras upprepade gånger under en viss tid).
10.3. Köparen kan begära att avtalet hävs på papper av säljaren med hjälp av en korrekt ifylld och undertecknad blankett för hävning av avtalet.
skickas med post till säljarens adress, eller
– bevisligen överlämnas till säljaren.
10.4. Ångerfristen påverkas inte om köparen skickar eller lämnar in en vederbörligen ifylld och undertecknad förlaga till ångerformuläret till säljaren innan ångerfristen löper ut En vederbörligen ifylld och undertecknad förlaga till ångerformuläret Kontraktet ska innehålla den information som säljaren kräver, åtminstone
– Exakt specifikation av varorna.
– beställningsdatum,
– För- och efternamn på konsumenten/konsumenterna.
– konsumentens/konsumenternas adress,
– konsumentens/konsumentens underskrift.
10.5.När säljaren frånträder avtalet ska säljaren ersätta köparen för alla betalningar som gjorts till honom i samband med ingåendet av avtalet, i synnerhet köpeskillingen, inklusive kostnaderna för leverans av varor till köparen. Säljaren är inte skyldig att ersätta ytterligare kostnader om köparen har valt ett annat leveranssätt än det billigaste normala leveranssättet som säljaren erbjuder. Betalningarna ska återbetalas till köparen utan dröjsmål, senast 14 dagar från den dag då säljaren mottar den ifyllda blanketten för återkallande av prov. De ska betalas på samma sätt som köparen har använt för sin betalning, om han inte uttryckligen har godkänt ett annat betalningssätt, utan att ta ut extra kostnader.
10.6. Köparen ska returnera varorna tillsammans med eventuella tillbehör, t.ex. instruktioner, garantikort eller betalningsbevis, till säljarens adress, eller leverera dem fysiskt till säljarens adress senast 14 dagar efter det att en korrekt ifylld och undertecknad blankett för återkallelse av provet har överlämnats till säljaren. Tidsfristen ska anses ha iakttagits om köparen returnerar varorna före utgången av 14-dagarsperioden. Om köparen skickar varorna med post rekommenderar säljaren att varorna försäkras. Varorna ska vara ordentligt förpackade så att de inte skadas under transporten. Säljaren accepterar inte kontant betalning vid leverans.
10.7. De direkta kostnaderna för att returnera varorna ska bäras av köparen.
10.8. Köparen ska ansvara för all värdeminskning av varorna till följd av annan behandling än den som krävs för att fastställa varornas art, egenskaper och funktionalitet. Om köparen häver avtalet och säljaren levererar de använda och skadade eller ofullständiga varorna, har säljaren rätt till ersättning från köparen till ett belopp motsvarande varornas reparationsvärde och återställande av varorna till ursprungligt skick eller. Säljaren har rätt att kräva skadestånd av köparen. Om köparen inte frivilligt betalar skadestånd ska säljaren ha rätt att väcka talan om skadestånd mot köparen vid behörig domstol.
10.9. Om köparen frånträder avtalet ska även eventuella tilläggsavtal som rör det avtal från vilket köparen frånträder avtalet sägas upp med verkan från början.
10.10. Om köparen inte uppfyller någon av sina skyldigheter enligt denna artikel X. ska återkallandet av köpeavtalet inte vara giltigt och effektivt och säljaren ska inte vara skyldig att återbetala alla bevisbara betalningar som gjorts till köparen; i detta fall ska säljaren ha rätt till ersättning för de kostnader som är förknippade med återlämnandet av varorna till köparen.
10.11. Det är köparen som har bevisbördan för att utöva ångerrätten.
10.12. Köparen kan inte frånträda det avtal som gäller för honom.
– Försäljning av varor vars pris är beroende av prisrörelser på finansmarknaden som säljaren inte har någon kontroll över och som kan inträffa under ångerfristen,
– Försäljning av varor som tillverkats enligt konsumentens särskilda behov, skräddarsydda varor eller varor som är särskilt avsedda för en enskild konsument.
– Försäljning av varor som är föremål för snabb försämring eller försämring.
– Försäljning av varor i skyddsförpackning som inte kan returneras av hälso- eller hygieniska skäl och vars skyddsförpackning har brutits efter leveransen,
– Försäljning av varor som efter leveransen riskerar att oskiljaktigt blandas med andra varor,
– Försäljning av alkoholhaltiga drycker, vars pris har avtalats vid tidpunkten för avtalets ingående, vars leverans kan ske tidigast efter 30 dagar och vars pris är beroende av prisrörelser på marknaden som säljaren inte har någon kontroll över,
– Utförande av brådskande reparationer eller underhåll som konsumenten uttryckligen har begärt av säljaren; detta ska inte gälla serviceavtal och avtal om försäljning av andra varor än reservdelar som är nödvändiga för att utföra reparationer eller underhåll, om dessa avtal ingås under säljarens besök hos konsumenten och konsumenten inte har beställt dessa tjänster eller varor i förväg.
– Försäljning av fonogram, videoinspelningar, fonogram eller datorprogramvara som säljs i en skyddsförpackning, om konsumenten har packat upp förpackningen,
– Försäljning av tidskrifter, med undantag för försäljning enligt ett abonnemangsavtal och försäljning av böcker som inte levereras i skyddsförpackningar.
– Tillhandahållande av inkvarteringstjänster för andra ändamål än inkvartering, transport av varor, biluthyrning, tillhandahållande av catering eller tillhandahållande av tjänster i samband med fritidsaktiviteter och där säljaren åtar sig att tillhandahålla sådana tjänster vid den överenskomna tidpunkten eller inom den överenskomna tiden ,
– tillhandahållande av elektroniskt innehåll på annat sätt än på ett fysiskt medium, om leveransen har påbörjats med konsumentens uttryckliga samtycke och konsumenten har förklarat att han eller hon är vederbörligen informerad om att han eller hon genom att ge sitt samtycke förlorar sin rätt att frånträda avtalet .
10.13.Säljaren har rätt att frånträda köpeavtalet om det är omöjligt att uppfylla köpeavtalet enligt § 575 ff. Civilrätt. Fall som t.ex. försäljning av tillverkarens lager, otillgänglighet av tillverkarens varor, eller om tillverkaren, importören eller leverantören av varor som överenskommits i köpeavtalet har upphört med tillverkningen eller har gjort sådana väsentliga ändringar som påverkar säljarens fullgörande av sina skyldigheter enligt köpeavtalet eller ansträngningar som rimligen kan krävas av säljaren, inte kan leverera varorna till köparen inom den tid eller till det pris som anges i dessa allmänna villkor för konsumenter. Säljaren är skyldig att informera köparen om detta och att återbetala det pris som redan betalats för de varor som överenskommits i köpeavtalet inom 14 dagar efter meddelandet om att han eller hon frånträder avtalet på det sätt som köparen betalade priset, om inte parterna kommer överens om något annat. Säljaren har rätt att frånträda avtalet även om köparen inte har tagit emot varan inom tre arbetsdagar från den dag då köparen var skyldig att ta emot varan.
Artikel XI.
Alternativ tvistlösning
11.1. Köparen – konsumenten har rätt att vända sig till säljaren för att få upprättelse om han eller hon inte är nöjd med hur säljaren hanterat sitt klagomål eller om han eller hon anser att säljaren har kränkt hans eller hennes rättigheter. Konsumenten har rätt att lämna in en ansökan om inledande av ett alternativt tvistlösningsförfarande (nedan kallad ansökan) hos den alternativa tvistlösningsenheten om säljaren inte har svarat på begäran om gottgörelse enligt föregående mening eller inte har svarat inom 30 dagar från avsändningsdagen. Föremålen för alternativ tvistlösning ska vara organ och behöriga juridiska personer i enlighet med § 3 i lag nr 391/2015 Samling om alternativ tvistlösning vid konsumenttvister, t.ex. slovakiska handelsinspektionen, där köparen – konsumenten har rätt att välja det föremål för alternativ tvistlösning vid konsumenttvister som han hänvisar till.
11.2. Köparen – konsumenten ska agera i enlighet med § 12 i lag nr 391/2015 Coll. om alternativ tvistlösning. Alternativ tvistlösning kan vara en tvist mellan köparen – konsumenten och säljaren, som uppstår i samband med konsumentavtalet eller som har samband med konsumentavtalet. Värdet av tvisten, som löses genom alternativ tvistlösning, måste överstiga 20 euro. ADR-enheten får ta ut en avgift av köparen-konsumenten för att inleda ADR; denna avgift får inte överstiga 5 euro, inklusive moms. Den alternativa tvistlösningsenheten får begära att avgiften betalas tidigast samtidigt med meddelandet om alternativ tvistlösning.
11.3 . Köparen-konsumenten har rätt att använda plattformen för tvistlösning online (nedan kallad RSO) för att lösa sina tvister på det språk han eller hon önskar. Köparen-konsumenten kan använda plattformen RSO, som finns på webbplatsen http://ec.europa.eu/consumers/odr/ , för att lösa sin tvist.
Köparen-konsumenten måste fylla i det elektroniska reklamationsformuläret när han eller hon skickar in sitt ärende på RSO-plattformen. Den information som de lämnar bör vara tillräcklig för att identifiera den relevanta alternativa tvistlösningsenheten på nätet. Köparen-konsumenten får bifoga handlingar till stöd för sitt klagomål.
Artikel XII
Slutliga bestämmelser
12.1. Om köpeavtalet har ingåtts skriftligen måste alla ändringar göras skriftligen.
12.2. Kommunikationen mellan avtalsparterna ska huvudsakligen ske via e-post eller brev.
12.3. Avtalsförhållanden som inte regleras av dessa allmänna villkor för konsumenter ska regleras av relevanta bestämmelser i civillagen, lag nr 250/2007 om konsumentskydd, lag nr 102/2014 om konsumentskydd vid försäljning av varor eller tillhandahållande av tjänster på grundval av ett distansavtal eller ett avtal utanför fasta affärslokaler som ingåtts av säljaren och om ändring av vissa lagar, lag nr 22/2004 om e-handel och annan lagstiftning som reglerar förhållandet mellan säljaren och konsumenten.
12.4. Om köparen bevisligen samtycker till dessa affärsvillkor för konsumenter och skickar en bindande beställning, ska det ingångna köpeavtalet regleras av dessa affärsvillkor för konsumenter, om inte parterna har kommit överens om något annat.
12.5 . Säljaren ska sälja varorna endast till slutkonsumenter (fysiska personer – icke-företagare). Om du är intresserad av att köpa varor av entreprenörer, vänligen kontakta säljaren via e-post på info@fantverk.se.
I Zilina, den 11.12.2020